Probleemomschrijving:

Bij opstart kwam melding unmountable_boot_volume. Na controle op verbindingen etc hebben we uiteindelijk getracht de schijf te herstellen dmv 
chkdsk C: / R /F. Na enige tijd te hebben “gedraaid” liep ook deze niet meer verder.

Belangrijke data:

Van belang zijn mijn e-mail (archief-)bestanden Outlook. Tevens evt inhoud van door gebruiker aangemaakte mappen.

Hij had netjes een aanmelding via onze website gedaan voor data recovery onderzoek en had inmiddels al een geheel eigen uniek casenummer ontvangen.

Zo bleven alle gegevens netjes bij elkaar en kon hij nooit verwisseld worden met andere klanten.

Direct na de aanmelding werd de klant door ons gebeld om te informeren of alles duidelijk was en of er mogelijk nog vragen waren. Alles was duidelijk voor de klant. Hij gaf aan dat hij de harde schijf naar ons toe zou sturen voor dataherstel. Wij stuurden hem nog aanvullende instructies over het inpakken en informatie over het verzenden en konden nu alleen maar afwachten op de komst van het pakketje. De klant had nauwkeurig onze aanwijzingen opgevolgd. Enkele dagen later kwam het pakketje bij ons binnen, correct verpakt en voorzien van het juiste casenummer. Het onderzoek kon beginnen.

Allereerst werden de juiste gegevens van de harde schijf toegevoegd aan zijn gegevens: de soort harde schijf, het merk, het modelnummer, het serienummer en de capaciteit. Vervolgens werd er een ontvangstbevestiging naar de klant verzonden zodat deze we ook op de hoogte was dat zijn kostbare pakketje bij ons aangekomen was.  Daarna ging de harde schijf door naar ons lab.

In het lab werd eerst gecontroleerd of alle gegevens klopten. Vervolgens werd de harde schijf aan de buitenkant nagekeken om te inspecteren of daar wellicht opvallende rare dingen te zien waren. De schijf was intact. Daarna werd de schijf gescand op fouten. Direct bij het scannen van de 1e paar sectoren was al te zien dat het filesysteem niet intact was. Dit filesysteem archiveert de bestanden op de computer. De sectoren matchten niet en waren corrupt. Beschadigingen van het filesysteem komen vaak voor. Vaak wordt dit veroorzaakt door het onjuist afsluiten van een computer (vooral tijdens het bewerken). Dit soort probleem is door ons toch wel vaak op te lossen.

Het diagnoserapport met onze conclusies, de mogelijke oplossing en de offerte werd naar de klant gemaild:

Onze conclusie na onderzoek in het lab:

Het filesysteem bleek beschadigd

Probleemoplossing:

Alle sectoren zouden afzonderlijk van elkaar gelezen moeten worden. Zodra alle sectoren gelezen zouden zijn, zou het filesysteem moeten worden herberekend. Dit is een fase waarin we alle sectoren gaan matchen. Wanneer het filesysteem hersteld zou zijn, zou de data worden gekopieerd.

De klant wilde heel graag zijn data terug en mailde dat hij akkoord ging met de offerte.

Vervolgens gingen wij aan het werk.

  • Als eerste werd via onze kloonappatuur een kloon gemaakt van de originele schijf. Zo waren we er van verzekerd dat de originele schijf intact bleef en dat daar verder niets mee kon gebeuren.
  • Onze geavanceerde hard- en software biedt hierbij mogelijkheden om een harde schijf met meerdere technieken uit te lezen. De betreffende kloon werd aangesloten op onze allernieuwste scanapparatuur om toegang tot de sectoren te genereren.
  • Vervolgens werden de sectoren gematcht  (een passend, geheel van maken en gecondoleerd op corruptie (niet werkende sectoren).  Van de corrupte sectoren werd geprobeerd deze alsnog werkend te maken. Enkel de deugdelijke, werkende sectoren werden meegenomen in het resultaat.
  • Daarna kon er toegang tot het filesystem worden gegenereerd. Het filesystem werd handmatig gecontroleerd op werkbaarheid. Gelukkig werkte alles weer prima.
  • Nu konden we weer bij de data komen en starten met het uitlezen van de herstelde data
  • Hier werd een filelist van gemaakt en naar de klant gemaild ter controle.
  • De klant liet al snel weten dat hij akkoord ging met de filelist.
  • Vervolgens werd alle herstelde data op een nieuwe externe harde schijf gezet met een USB-aansluiting en een kabel. Hiermee kon de klant gemakkelijk alle gerecoverde data overzetten naar een datamedium naar eigen keuze en de externe harde schijf kon zelfs nog eventueel gebruikt worden als back up.

Deze schijf met alle belangrijke data werd aangetekend naar de klant verzonden. Alweer een gelukkige klant. Het bedrijf was weer back to business.